Jeugdliteratuur.org

Het geheim van Rosie en Moussa

   

Korte inhoud Het geheim van Rosie en Moussa

Rosie en Moussa moeten oefenen voor het klastoneel. Rosies papa komt helpen om de decors te maken. Rosie hoopt dat haar mama daardoor toch weer met haar papa wil praten. Ondertussen probeert Moussa Rosie duidelijk te maken dat hij denkt dat hij verliefd op haar is. Hij moet Rosie proberen te overtuigen dat niet alle liefdesverhalen slecht aflopen.

Verhaal

Allereerst

Dit boek maakt deel uit van een reeks. Eerder verschenen Rosie en Moussa en De brief van papa. Haal de boeken er indien mogelijk bij.

Ken je de vorige boeken van Rosie en Moussa?
Is dat nodig om dit boek te begrijpen?

Perspectief

Wie vertelt het verhaal?

De schrijver, Michael De Cock, vertelt alsof hij de hele tijd naast Rosie staat, hij beschrijft wat ze beleeft, ziet en voelt en droomt.

Dit is geen 'ik-verhaal' maar het wordt wel vanuit het standpunt van Rosie geschreven. Eigenlijk zou je er een ik-verhaal van kunnen maken. Er staat bijvoorbeeld nooit 'de moeder van Rosie' maar meteen 'mama'.

Opdracht

Probeer een stukje van pagina 43 in de ik-persoon te zetten:

Maar ik kan niet slapen, hoe ik mijn ogen ook dichtknijp. Hoe harder ik probeer, hoe moeilijker het wordt... enz.

Personages

Wie zijn de belangrijkste personen in dit boek?

(Rosie, Moussa, de moeder van Rosie, Ibrahim (de oom van Moussa), de vader van Rosie die vrijgelaten is het de gevangenis, meester Wim (tevens regisseur van het toneelstuk), mevrouw Hemelrijk de buurvrouw, de schoolkinderen Job, Lupe, Marouanne en Mensje.)

Herken je jezelf in één van de personages?
Wie vind je het leukst?
Moussa is een moslim, is dat belangrijk voor het verhaal? Of maakt het niets uit?
Zijn alle personen even belangrijk?
Zijn ze allemaal aardig?

(soms wel, soms niet, Papa heeft dan wel in de gevangenis gezeten maar hij helpt wel met het decor.)

Wie zijn de 'goeie' en wie de 'slechte' en blijft dat zo?
Kun je begrijpen waarom ze zo handelen en denken?

Belang van mooi schrijven

De schrijver gebruikt metaforen en vergelijkingen om iets duidelijk te maken.

Mijn hart is een kopje. Het is in duizend stukjes gebroken. (p.41)
Rosie, straks wordt deze rups een vlinder. Begrijp je? (p.37)
… haar vader, de man die problemen aantrekt als een stuk ijzer, en harten breekt of ze van porselein zijn. (p.81)
Ook de droom van Rosie waarin het bloemblaadjes regent (p.48) die later terugkomen als ze samen met haar ouders op het plein staat (p.82) is een metafoor voor geluk.

Waarom schrijft Michael de Cock geen gewone zinnen als:

Papa heeft me pijn gedaan.
Haar vader is en blijft een boef.
Rosie wil dat haar ouders weer bij elkaar komen.

Is dat even mooi?
Is het dan nog wel een boek?

Illustraties

Er staan veel illustraties in dit boek.

Zijn die allemaal nodig?
Vind jij dat in een kinderboek altijd tekeningen moeten staan?

Het laatste hoofdstuk heeft geen tekst, de illustraties vertellen het verhaal.

Wat vind je daarvan?

Opdracht

Laat de juryleden het verhaal verder vertellen alsof zij de schrijvers zijn.

 

Thema’s

Verliefdheid

Moussa is verliefd maar kan het niet uitspreken. Begrijp je dat?
Is Rosie ook verliefd?

Rosie is eerst blij met het briefje van Moussa maar dan vindt ze het eng.

Waarom is ze van gedachten veranderd?

(gesprek met mama, p.40)

Wanneer weet je dat Rosie toch verliefd is op Moussa?

(schrijven met wolken, p.62-64)

Schooltoneel

In het boek spelen de kinderen een bewerking van het mooie boek van Godfried Bomans: Erik of het klein insectenboek. In een aantal bibs is het nog te vinden en het verhaal is in ieder geval terug te vinden op het internet.

Als je tijd hebt, zou je hier verder op kunnen ingaan. Michael De Cock 'recycleert' het boek en maakt van de hoofdrol een meisje: Erika. Die klimt op een nacht in het schilderij 'Wollewei' boven haar bed en ontdekt een wereld van insecten die zich als mensen gedragen.

Vragen voor juryleden:

Heb je zelf al toneel gespeeld?
Waar ging het over?
Vond je het leuk?
Had je plankenkoorts? Wat is dat? (p.73) Is het erg?
Wie was bij jullie de regisseur?
Wat doet de regisseur?

Beschrijf meester Wim (potlood achter oor, rood hoofd, ongeduldig) (p.11)

Begrijp je waarom hij zo rood is?

Verbeelding

Moussa moet een rups spelen in het schooltoneel.

Waarom vindt hij dat maar niets? (Hij heeft nog nooit een rups gezien, hij woont in de stad.)
Meester Wim zegt: Gebruik je verbeelding. Is dat genoeg om een rups te kunnen spelen?
Wat zou jij doen? (foto's zoeken, boeken, natuurfilms, vragen aan je opa?)
 

Hier kunnen de juryleden over filosoferen:

Wat is dat verbeelding?

Dankzij je verbeelding kun je in je hoofd een voorstelling maken van iets dat er niet echt is. Je kunt het ook fantaseren noemen of dagdromen of... verhalen vertellen. Het is de kunst om dingen te verzinnen.

Schrijvers gebruiken hun verbeelding om nieuwe boeken, gedichten of stripverhalen te bedenken.

Maar jij hebt het ook nodig als je voor school en opstel moet maken.

Of misschien ga je zelf wel verhalen schrijven.

Grote geleerden en uitvinders hebben veel verbeeldingskracht. Zo fantaseerde Einstein erover hoe het zou zijn om op een lichtstraal door de ruimte te reizen. Hij bleef daar maar over piekeren en kijk, nu vliegen er raketten naar Mars!

Opdracht

Laat de kinderen hun ogen sluiten en denken aan:

de smaak van chocolade
het gevoel van je blote voeten op het strand
het geluid van je moeder die de vaat doet
hun huisdier
….

Laat ze beschrijven wat ze voelen, ruiken, horen.

Nu kunnen ze zich misschien ook voorstellen hoe een rups zich voelt?

Begin dan eerst met een rups te beschrijven. (zie ook de illustratie in het boek op p.7 en op de cover.)

Een rups is groen, heeft geen poten, is zacht, kronkelt... Eigenlijk is een rups niet echt mooi, maar binnenin zit een vlinder! Dan kijk je toch heel anders naar een rups…

Over de papa van Rosie en over Ibrahim

De vader van Rosie heeft in de gevangenis een vak geleerd, hij wordt kok. De moeder van Rosie heeft een nieuwe vriend, Ibrahim, de oom van Moussa. Ze wil eerst niets meer weten van haar ex-man. Haar hart is gebroken, net zoals een porseleinen kopje. Vaak doet liefde alleen maar pijn.

Opdracht

Er komt zeker nog een vijfde boek over Rosie en Moussa.

Wat denk je: zal mama bij Ibrahim blijven of komt papa terug thuis wonen?

Wat zou de beste oplossing zijn? Voor Rosie? Voor mama? Voor papa? Voor Ibrahim?
Kan er een oplossing komen waarbij iedereen blij is?
Waarom wel? Waarom niet?
Is dat erg?

Tenslotte

Ga je het volgende boek over Rosie en Moussa lezen?
Wil je ook andere boeken van deze schrijver lezen?