Jeugdliteratuur.org

Honderd uur nacht

   

Korte inhoud Honderd uur nacht

Als de veertienjarige Emilia tegelijk met heel Nederland een onthutsende waarheid over haar vader ontdekt, neemt ze in haar eentje het vliegtuig richting New York. Daar vindt ze onderdak bij Seth en z’n zusje Abby. Als orkaan Sandy richting New York raast, komt ook de knappe overbuur in hun zelfopgerichte ‘orkaanasiel’ wonen. Terwijl de storm buiten een spoor van vernieling achterlaat, vertelt Emilia over haar eigen storm, die ze tevergeefs probeert te ontvluchten. Maar ook Jim, Seth en Emilia hebben zo hun problemen…

Verhaal

Cover

Wat vind je van de afbeelding op de omslag?
Welk fragment uit het boek herken je op de prent?
Wat vind je van de tekst op de cover?
Geeft de cover voldoende de sfeer van het verhaal weer?
Waarom werd er voor deze titel gekozen?

Hoofdstukken

Het verhaal is opgedeeld in 45 hoofdstukken die te herkennen zijn een cijfer..

Vind je dit een goede keuze of heb je liever titels?
Waarom?

Kies 3 hoofdstukken uit en probeer een passende titel te verzinnen.

Personages

Emilia (14) is de spilfiguur in het verhaal.

Wat weet je allemaal van haar?
Hoe zou je haar omschrijven?
Waarom vlucht zij naar New York?

In New York ontmoet ze andere belangrijke figuren uit het verhaal, zoals Seth, Abby en Jim.

Hoe ontmoeten de personages elkaar?

Maak van elk personages een korte beschrijving.

Welk personage sluit het dichtste aan bij jouw persoonlijkheid?
Met wie van de personages zou jij het liefst de doortocht van de orkaan Sandy doorbrengen en waarom?
Welke evolutie maakt het hoofdpersonage door?
Hoe merk je dit? (Emilia wordt meer volwassen, ze overwint haar dwangneurose/smetvrees en durft de confrontatie met haar ouders aan te gaan.)
Zijn er nog andere personages?

Werden de personages voldoende uitgediept? Waarom wel/niet?
Over wie zou je nog meer te weten willen komen?

Vertelperspectief

Het verhaal werd geschreven vanuit het ik-perspectief en wordt dus vanuit het standpunt van Emilia verteld.

Hoe zou het verhaal verlopen indien het door de ogen van Jim, Seth of Abby verteld werd?
Hadden jullie het interessanter gevonden om de personages af te wisselen en elk hun eigen verhaal te laten doen? Waarom wel/niet?

Schrijfstijl

“Stilistisch hapert er nog één en ander. Enkele vergelijkingen overtuigen niet – ‘Mijn stem klinkt als bleke aardappelpuree.’ – en pogingen tot beeldspraak klinken weleens gezocht: ‘Donkere en lichtgrijze wolken marmeren de ochtendlucht.’” Jürgen Peeters

Ben je het hiermee eens?
Ben je in het boek nog dergelijke voorbeelden van beeldspraak tegengekomen? Welke?
Wat vind je van de beschrijving op pagina 104?

Het verhaal is filmisch geschreven.

Hoe zou je de schrijfstijl van Anna Woltz omschrijven? Eenvoudig of complex?
Waaraan merk je dit?
Hou je van deze stijl? Waarom wel/niet?

De schrijfster heeft oog voor details.

Kan je hier een aantal voorbeelden van geven?
Heeft dit een meerwaarde voor het verhaal?

Het verhaal bestaat voornamelijk uit gesprekken tussen de verschillende personages.

Vind je dit aangenaam om te lezen? Waarom wel/niet?

Geloofwaardigheid

Vind je het een realistisch verhaal?
Welke gebeurtenissen vind jij minder realistisch en waarom?

 

Verwerking

Storm

materiaal

- Computer met internetverbinding
- kaart van New York
- stiften

Duid als opwarmer op de kaart de plaatsen aan die in het boek aan bod komen.

Welke weg leggen de jongeren af?
Welke delen zitten in het donker en in de kou en waar is er wel licht en elektriciteit?

Bekijk daarna een aantal beelden uit de documentaire “Sandy: Anatomy of a Superstorm” (2012, GBR), om de KJV’ers een idee te geven van de verwoestende orkaan. De film vertelt van minuut tot minuut het relaas van hoe orkaan Sandy vernieling zaaide in de staat New York. Met satellietbeelden, digitale animaties en getuigenissen van mensen die heelhuids uit de storm kwamen. Je vindt de documentaire hier terug.

“Survival of the fittest” is een onderdeel van de evolutietheorie van Darwin, waarbij niet de sterksten of de meest fitte overleven, maar de best aangepasten (to fit = passen). Met andere woorden: soorten en individuen die het best aangepast zijn aan hun omgeving, hebben grotere kans te overleven en zich voort te planten. (Bron: )http://www.cultureelwoordenboek.nl/index.php?lem=5521

Hoe komt “survival of the fittest” aan bod in het verhaal?
Kan je hier nog andere voorbeelden van geven?

Tijdens de storm worden de jongeren met hun ultieme basisbehoeften geconfronteerd.

Welke zijn dat?
Zijn die voor jou ook belangrijk? Waarom wel/niet?
Welke zaken zou jij het meeste missen?

Psychologische aspecten

Het gedrag van Emilia wordt escapisme genoemd.

Escapisme (van Engels escape, ontsnapping, lek, ontkoming, afleiding en escapism, gewoonte of neiging de werkelijkheid te ontvluchten) is de psychologische neiging of gewoonte om de zorgen van het alledaagse leven en de daarbij horende verplichtingen te vergeten. Iemand die lijdt aan escapisme trekt zich terug in een "andere wereld", zoals fictie, amusement, hobby, theater, videospellen en film. (bron: Wikipedia)

Vertoon jij soms ook vluchtgedrag?
Hoe komt dit tot uiting?
Waarom hebben mensen vaak de neiging om letterlijk of figuurlijk weg te vluchten?

Doorheen het verhaal komt de smetvrees van Emilia regelmatig aan bod.

Kan je hier enkele voorbeelden van geven?
Heb jij zelf een dwangneurose of ken je iemand die dit heeft?
Hoe komt het dat mensen lijden aan dwangneuroses?

Op deze site vind je een gedicht dat deze problematiek treffend illustreert.

Sinds september is het programma ‘Dwangers’ op de televisie. Er kan eventueel een fragment bekeken en besproken worden.

De ouder-kindrelatie speelt een belangrijke rol in het verhaal.

Hoe is de relatie met haar vader en met haar moeder?
Hoe merk je dat?
Herken je dit?
Heb jij een goede relatie met je ouders?
Vind je dit belangrijk?
Hoe gaan jullie met elkaar om?

Wat als…

Hoe zou jij de situatie aanpakken?

Stel je voor dat jouw vader dezelfde fout maakt als de papa van Emilia, wat zou jij dan doen?
Stel dat je straks naar huis gaat en je hoort op het nieuws dat er een orkaan aankomt. Welke voorbereidingsmaatregelen zou jij treffen? Wat mag je zeker niet vergeten?
Stel dat jij op je eentje in een grote stad bent. Je kent er niemand en je hebt geen plaats om te overnachten. Wat zou jij doen?

New York

Zou je graag naar New York gaan? Waarom wel/niet?
Welke zaken zou je dan zeker willen bezichtigen of welke musea zou je willen bezoeken?
Wat doe jij het liefst wanneer je op citytrip gaat?
Spreekt het leven in de stad je aan of verkies je een dorp? Waarom? Zet de pro’s en contra’s op een rijtje.

Recensies

Leg onderstaande citaten voor aan de juryleden. Zijn ze akkoord of niet akkoord en waarom?

“Met Honderd uur nacht blaast Anna Woltz iedereen omver. [...] Emilia, de hoofdpersoon, is enorm intrigerend. ... De rare wendingen en de grappige ontmoetingen tijdens orkaan Sandy zetten Emilia én de lezer aan het denken over zichzelf. ... De orkaanmisère is prachtig beeldend beschreven vol zinnen die je op een papiertje krabbelt en boven je bed hangt.” - 7 Days

“Woltz weet rechttoe-rechtaan meiden-thematiek iets rauws, poëtisch én filosofisch mee te geven. Haar boeken worden stapje voor stapje beter, haar zinnen zijn fris en origineel en hebben een prettig ritme. ... Honderd uur nacht is heel geschikt voor de vakantiekoffer. Toch geeft het méér: een boek dat je niet weghaalt uit de werkelijkheid, maar je er met de neus opdrukt en je er daarna op een fascinerende, nieuwe manier naar laat kijken. Vier sterren.” - Pjotr van Lenteren in de Volkskrant

“Het boek zit bomvol, het komt als een orkaan over je heen, en zo is het ook opgeschreven. Er zit vaart in. Daarbij drukt Woltz zich regelmatig uit in originele, bijzonder beeldende en rake metaforen. Honderd uur nacht is een fijne jeugdroman die prikkelt en aanzet tot denken. Honderd uur nacht is geschikt voor kinderen vanaf 12 jaar, maar ook zeker aan te raden voor volwassenen.”- tzum.nl

“Anna Woltz bouwt in haar roman een wereld waarin ik nog uren had willen blijven, want ik kon haar personages zo goed horen en begrijpen. Het voelt een beetje zoals Emilia’s moeder het verwoord: ‘We zweven allemaal alleen tussen de sterren. Dat moet je accepteren. En als je in je leven een paar mensen vindt die op gehoorsafstand naast je zweven, dan moet je blij zijn.’ - Andrea Kluitman, vertaalster

“Geschreven vanuit een ik-vertelperspectief weet Honderd uur nacht bijna onmiddellijk te boeien. Emilia overtuigt als complex, gelaagd round character. Haar spitsvondige, (zelf)kritische opmerkingen verhogen inlevingsvermogen: “In mijn lichaam zijn schokkend veel cellen die huilend willen terugbellen, maar ik negeer ze.” en “Vrienden? Dat zijn van die vierkante plaatjes op Facebook, toch?” Jürgen Peeters

“Was ik kritisch over Woltz’ vorige jeugdboeken, dan biedt ze met ‘Honderd uur nacht’ een overtuigender verhaal. Stilistisch kan Woltz zeker nog evolueren en een enkele passage was beter achterwege gebleven, maar de sterke psychologische uitdieping en gelaagde schriftuur getuigen van Woltz’ sterke groei als auteur.” Jürgen Peeters

http://www.verteleens.be/2014/04/23/honderd-uur-nacht-anna-woltz/

Zijn jullie het eens met deze uitspraak?
Hadden jullie ook het gevoel dat er passages overbodig waren in het verhaal? Zo ja, welke zouden jullie dan weglaten en waarom?

Op haar site verzamelt Woltz nog meer reacties uit de media.